چه بر سر تام کت 6062امد؟

سرگرد علیرضا کریمایی از بهترین خلبانان جنگندۀ اف14 به همراه سروان مصطفی فصیحی برای آخرین ماموریت عملیاتی سال 90 خود به بوشهر اعزام شدند. امروز چهارشنبه 5 بهمن ماه نوبت شیفت آلرت آنهاست.اوضاع امنیتی آسمان مناسب نیست و آژیرهای مداوم اسکرمبل امان خلبانان را بریده است.از آغاز شیفت آلرت تا آخر شب حدود 7 سورتی پرواز کوتاه اسکرمبل داشتند که در عین کوتاهی بسیار پر اضطراب و نفس گیر و خسته کننده است.در یکی از این پروازها مصطفی فصیحی که در کابین عقب نقش کمک خلبان و افسر رادار وسلاح(RIO) را بر عهده دارد با گوشی موبایل خود از صفحه اسکوپ رادار فیلمبرداری میکند.18 هدف (TARGET) روی اسکوپ دیده میشود.با اضطراب میگوید : علیرضا 18 تا هدف داریم کدام را بزنیم ؟ علیرضا با کسب دستور از عملیات نهاجا راه برگشت به پایگاه را پیش میگیردو پس از چند دقیقه با عبوراز بالای جزیره شیف و دور ترافیک با پترن مشخص همیشگی روی باند نشسته و به آشیانۀ آلرت باز میگردد. سحرگاه پنج شنبه 6 بهمن 90خواب بودیم که صدای آژیر اسکرمبل پدافندحوالی ساعت 4 صبح به صدا در آمد وهمه از خواب پریدیم.این زمان اعلام خطرو توالی آن، خبراز اتفاقات عجیبی در آسمان داشت.علیرضا و مصطفی با عجله پوتین های خود را بدون بستن بند و زیپ پوشیند و دوان دوان به سمت آشیانه هواپیمای آلرت دویدند.بین خواب و بیداری شنیدم که مصطفی گفت : (( خدابه خیرکنه.اگه برنگشتیم حلالمون کنید!)) روحیه او با این حرفها سازگار نبود و بعداز این همه سال این اولین باری بود که این جمله را از او شنیدم.همیشه با خنده میگفت : بادمجون بم آفت نداره! روحیه بسیار بالایی داشت و به شغل خود افتخار می­کرد. هواپیمای تامکت به شماره سریال 6062-3 با این همه سال خدمت و جنگندگی جزو بهترین و سرحال­ترین تامکتهای ارتش به شمار میرفت.بطوریکه کاملترین و اکتیو ترین سامانۀ راداری را دربین تمام تامکتهای ایرانی داشت.همه پرسنل نگهداری از باب اطمینان روی این هواپیما حساب جداگانه ای بازکرده بودند.هواپیمایی که مورد علاقه مرحوم سرتیپ جلیل زندی بود و افتخارات زیادی با آن کسب کرده بود.اول مصطفی وبعد علیرضا داخل کابین خود نشستند.ساعت4:15دقیق صبح پاورمتصل شد و با گردش کمپرسور موتور هواپیما روشن شد و پس از انجام سریع چک لیستها عمل خزش ( TAXI ) را انجام دادو به ابتدای باند رسید.بلافاصله پس از هماهنگی با برج مراقبت، علیرضا دسته گاز ( TRORRLE ) را جلوداد و پس سوز را روشن کرد.ساعت 4:23 دقیقه هواپیما با غرش مهیبی به حرکت در آمد و به سبک خاص علیرضا کریمایی با 70 درجه زاویه از زمین کنده شد و اوج گرفت. تام کت بلافاصله روی خلیج فارس رفته و دو فروند هواپیمای متجاوز را شناسایی کرده و پس از توجه نکردن به اخطار پدافند و تام کت 6062-تام کت6062 اقدام به رهگیری هردو هواپیما میکند بلافاصله دو هواپیما از مرزهای ایران خارج شده حالا ساعت 4:25 دقیقه صبح است و هوا هنوز تاریک است.علیرضا راه برگشت را در پیش میگیرد.او باید طبق روال همیشه از بالای جزیره کوچک شیف عبور کند و پس از ورود به خشکی دور بزند تا در ابتدای باند قراربگیرد. هواپیما با کاهش تدریجی ارتفاع و در ارتفاع پایین با سرعت کم به سمت خشکی پیش میرود.کارکنان مواضع پدافندی ارتش که کلاس­های پیچیده هواپیما شناسی را گذرانده اندو اف 14 را از صدای آن می­شناسند راه را برای عبور تامکت خسته باز می­گذارند.اما در مورد سپاه باید تاسف خورد که علم را فدای اعتقادات و ظواهر میکنند.در حلیکه از ابتدای پرواز فقط 3دقیقه و 30 ثانیه سپری شده ، هواپیما بالای جزیره شیف میرسد و تا ساحل تنها 30 ثانیه زمان لازم است. پرواز در سکوت رادیویی انجام میشود.ناگهان برج مراقبت و گیرنده های زمینی ( کاروان-پست فرماندهی ) صدای فریاد سرگرد کریمایی را در اوج سکوت می­شنوند : یا حسین .... بعد صدای انفجار بسیار مهیبی تمام بوشهر را در بر میگیرد و ارتباط قطع میشود.خلبانان آلرت از خواب پریدند.یکی نقل کرده : به علیرضا پیام فرستادم : من خیلی نگرانتون هستم.شما حالتون خوبه ؟ اما زنگ گوشی داخل اطاق به صدا در آمد. موشک تور ام یک از موضع سپاه در جزیره شیف شلیک شد و به دلیل سرعت و ارتفاع پایین هیچ راهی برای فرار وجود نداشت وهواپیما در یک لحظه پودر شد و در گستره وسیعی از خلیج فارس متلاشی و پراکنده شد.در هواپیمای اف14 سامانه خروج اظطراری ejection طوری طراحی شده که در هنگام خطر جدی خلبان را به بیرون پرتاب میکند.این فرایند کامل که کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتد شامل کنده شده شیشه حبابی conopy و خروج خلبانان ( اول صندلی ناوبر و بعد صندلی خلبان با زاویه افقی 45 درجه مخالف یکدیگر) می­باشد.در این مرحله یک صدم ثانیه نیز در مرگ و زندگی خلبان اثر دارد.موج انفجار به حدی بود که سرگرد کریمایی مجال خروج را پیدا نکرد و پیکرش مانند هواپیما قطعه قطعه شد. تنها تکه هایی از روده و شکم وی که زیر جی سوت قرار داشت در وضیعت سوخته داخل آب ریخت ، دو روز بعد توسط تیم نجات پیداشد.این تکه ها به گمان تیم نجات متعلق به هردو خلبان بود و درون تابوت هردو ی آنها آرام گرفت.اما سروان فصیحی چون نفر اول پرتاب شونده بود توسط صندلی پران مارتین بیکر از کابین خارج شد اما موج انفجار صورت وی را از ناحیه دهان به بالا متلاشی کرد و به سختی جان سپرد.به دلیل وزش باد شدید و هکس العمل های شدید وی که در حال جان کندن بود چتر نجات نارنجی رنگ وی مانند یک کفن کاملا بدور پیکرش پیچیده شد و همراه صندلی سنگین خود به قعر آب رفت و آرام گرفت.تیم نجات 48 ساعت مدام در حال جستجو بود.آنها تکه هایی از سمت راست هواپیما را که سوخته بود یافتند که نشان میداد هواپیمادر حال گردش به راست و در زاویه بنک 35 درجه قرار داشته و موشک از پهلو و شکم به آن اصابت کرده است.ارتفاع و سرعت کم و نیز زاویه گردش هواپیما امکان دیدن موشک را از خلبانان گرفت.تنها صدای هشدار نزدیک شدن موشک آنها را به خود آورد و فریاد یاحسین شهید کریمایی که حالا به درجه شهید سرهنگ خلبان ارتقا پیداکرده بود نیز به خاطر همین هشداربود.او حتی هنگام مرگ نیز از هواپیمای خود جدانشد و با آن ادغام شد.آنقدر با حرارت از ایمنی و کیفیت و قابلیت­های اف14 سخن میگفت که همه را مجذوب خود و هواپیمایش میکرد.بعضی شبها که شیفت آلرت بود از پلکان هواپیما بالا میرفت و روی کمر هواپیما میخوابید وکتابهای کابین عقب و کمک خلبان را به دقت مطالعه میکرد تا از کارهای وی اطلاع کامل داشته باشد.اوکه مخترع موتور جت ملی بود از لحاظ علم و مهارت پرواز و خصوصیات انسانی شهره همکاران و دوستانش بود.گروه نجات و امداد هرچه تفحص کرد اثر دیگری ازهواپیما و خدمه آن پیدانکرد.همه نظامیان و خانواده داغدارآنها منتظر شنیدن خبر این سانحه از رسانه ها بودند اماکوچکترین انعکاسی وجود نداشت.حتی سایتهای خبری نیز بدستور مقامات امنیتی خبر را از خروجی خود حذف کردند.مقامات استاندارو فرماندار بوشهر نیز بخاطر افشای خبر تحت فشار بودند.مساله امنیت ملی درمیان بود! در این هنگام شایعات ضدونقیض زیادی بگوش می­رسید.از اسارت خلبانها توسط امریکایی­ها گرفته تا شایعه منافق بودن آنها که قصد داشتند نیروگاه بوشهر رابمباران کنند و تسط پدافند قهرمان سپاه ساقط شدند.این اخبار نیز بر داغ دل خانواده های داغدار می افزود حال آنکه می­شد با اعلام خبردر قالب یک پرواز آموزشی از حساسیت موضوع کاست.به هرحال تابوتها آماده تشییع بود.صبح روز شنبه 8 بهمن 90 مراسم بسیاربا شکوهی در پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی برگزار شد و ارتشیان ارادت خود را به این دو کبوتر خونین بال نشان دادند.هنوز دل فرماندهان آشوب بود و از پیکر شهید فصیحی خبری نبود.کاری هم نمی­شد صورت داد.از جزیره شیف تا سواحل فراکه پر از تکه های پودر شده هواپیما بود.اولین چیزی که پیدا شد چک لیستهای خیس و نیم سوختۀ خلبانان بود که نشان از انفجار هواپیما در آسمان داشت.ساعت 11 صبح روز شنبه هواپیمای هرکولس c-130 تابوت­ها را به اصفهان منتقل کرد تا در رمپ پرواز مورد استقبال خانواده ها قرارگیرد.مراسم تشریفات آمیخته با اشک و شیون پدرومادر پیر شهداو خانوادهای داغدار و خلبانان وکارکنان فنی بود.به دستور فرماندهی وقت پایگاه اصفهان سرتیپ2 خلبان علیرضا برخور، مراسم تشییع یک­روز عقب افتاد تا گروهی مامور ساختن آدمکهای یونولیتی شبیه پیکر انسان شوند.تابوت­ها آماده شد و صبح روز یکشنبه ساعت 8 صبح مراسم بی نظیری در پایگاه هشتم شکاری اصفهان برپا شد.تابوت­ها تشییع شد. بقایای پیکر شهیدکریمایی به تهران انتقال داده شد و در بهشت زهرا ، قطعه 50 ردیف 16 شماره 27 در دل خاک آرام گرفت.مراسم های گرامیداشت در حال برگزاری بود که اتفاق عجیبی افتاد! 9 روز از این حادثه دلخراش گذشته بود که ماهیگیران جزیره شیف و بندر بوشهر در امتداد تور ماهیگیری خود پارچه ای نارنجی رنگ را مشاهده کردند. عمق این منطقه بسیار کم است.جالب است بدانید خلیج فارس دریای کم عمقی است که در عمیق ترین مناطق 100 متر فرورفتگی دارد.عمق اطراف جزیره شیف حدود 25 متر است.رنگ نارنجی تنها رنگی است که در طبیعت بسیار کم یاب و یا نایاب است و علت انتخاب این رنگ در لوازم امدادی و جعبه سیاه هواپیما نیز همین است.این کفن نارنجی توسط ماهیگیران از آب خارج شد و پس از باز شدنش یک بدن بی سر همه را میخ کوب کرد.این پیکر یک خلبان شکاری است که 9 روز تمام در آب مانده و توسط این چتر محکم مانند مروارید پیچیده شده تا از گزند جانوران دریایی محفوظ بماند.خداوند به هر کاری تواناست.نیاز به شناسایی ندارد.اتیکت روی سینه اش همه چیز را فریاد میزند: مصطفی فصیحی ! پیکرش شبانه و مخفیانه به اصفهان منتقل شد و در گلستان شهدای اصفهان درون قبر نورانی خود جای گرفت.سنگ قبر نیز عجولانه گذاشته شد تا اثر نبش قبر مخفی بماند. روح هردو این عزیزان قهرمان شاد

تلاش امدادگران در کنار لاشه هواپیمای ATR

تلاش امدادگران هلال احمر و ارتش در نزدیکی لاشه هواپیمای آسمان، در منطقه سقوط بیش از سه متر برف جمع شده است.


حیدری:‌ هوانیروز قدرتمندترین ناوگان بالگردی خاورمیانه را دارد

در مراسم دانش‌آموختگی و فارغ‌التحصیلی دانشجویان خلبانی  و فنی مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه فرهنگ ولایت پروری باید در باور جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: اطاعت از ولایت‌فقیه رمز توفیق جامعه در عرصه‌های مختلف است و حرکت در صراط مستقیم ولایت موجب می‌شود از راه منحرف نشویم.